Update TV indexen augustus 2024

Op deze pagina lees je alles over de TV indexen van augustus 2024. Deze indexen publiceren wij elke maand op onze website.

Voor een overzicht van de oude en de huidige indexen vind je op onze TV indexen pagina.

Sportzomer in augustus 2024

Augustus belooft een maand vol sportieve hoogtepunten te worden met de Olympische Spelen, de voorrondes van het Europees voetbal, en de finale van de Johan Cruijff Schaal tussen PSV en Feyenoord. Voor het eerst worden de drie grote Europese clubcompetities onder één dak gehouden. Voetballiefhebbers in heel Nederland kunnen zich verheugen op gratis uitzendingen van de wedstrijden van deelnemende Nederlandse clubs en de drie finales. Bovendien begint de Eredivisie weer, en op 24 augustus keert de Formule 1 terug naar Zandvoort. Deze opeenvolging van spannende sportevenementen maakt augustus tot een waar spektakel voor sportfans.

 

Marktindexen

De marktindex is een mechanisme om de tarieven voor tv-reclame te bepalen. De index wordt maandelijks berekend en is gebaseerd op vraag en aanbod.

Ongeveer drie weken voordat een nieuwe maand begint wordt de nieuwe marktindex bepaald. Er wordt hierbij rekening gehouden met de beschikbaarheid van reclamezendtijd en de vraag van adverteerders. Als er veel vraag is naar zendtijd en weinig zendtijd beschikbaar is, zal de marktindex stijgen. Is er weinig vraag naar zendtijd of is er veel zendtijd beschikbaar, dan zal de marktindex dalen.

 

Gevolgen van de TV index voor adverteerders

Een hogere marktindex betekent dat adverteerders meer moeten betalen voor eenzelfde hoeveelheid zendtijd. Een lagere marktindex betekent dat adverteerders minder hoeven te betalen voor eenzelfde hoeveelheid zendtijd. De marktindex is van toepassing op alle nieuwe aanvragen voor tv-reclame die worden ingediend na de bekendmaking van de nieuwe index.

 

Voordelen van de marktindex

De marktindex zorgt voor transparantie in de markt voor tv-reclame. Adverteerders weten waarom de tarieven stijgen of dalen. De marktindex zorgt voor een efficiënte allocatie van zendtijd.

 

Nadelen van de marktindex

De marktindex kan onvoorspelbaar zijn voor adverteerders. Adverteerders met een klein budget kunnen het moeilijker hebben om zendtijd te kopen wanneer de marktindex hoog is.

 

Marktindexen voor augustus 2024

De marktindex voor de maand augustus 2024 komt bij Ster uit op 100, bij Ad Alliance op 115 en bij Talpa op de max van 120. De aanvraagperiode loopt van 24 juni t/m 2 juli 2024.

Bij Ad Alliance en Talpa komt de gecombineerde markt- en maandindex uit op 138, bij Ster op 75. De marktindex voor tv billboarding komt bij Ad Alliance uit op 110 en bij Talpa op 115. Ook doelgroep indexen, pakketindexen, basisprijzen etc. hebben invloed op de uiteindelijke kosten per GRP.

De marktindex bij Ster is standaard 100 tijdens de aanvraagperiode en kan op woensdag 3 juli aangepast worden op basis van vraag en aanbod. Als deze omlaag gaat dan profiteert iedereen, als deze stijgt is deze alleen van toepassing op aanvragen vanaf deze bekendmaking op 3 juli. De marktindex heeft een range van 80 t/m 110. Mogelijk wordt vanaf deze datum ook een verkoopstop voor (een deel van) de maand augustus afgekondigd.

De marktindex bij Ad Alliance heeft een range van 85 t/m 120 met een maximaal jaargemiddelde van 115. In 2023 was deze range 85 t/m 115.
De marktindex bij Talpa heeft een range van 80 t/m 120. In 2023 was deze range 85 t/m 115.

 

TV index augustus 2024

Commerciële zenders tegenover publieke omroep

Commerciële zenders kunnen in 2024 maximaal 20% van hun zendtijd benutten voor reclame, terwijl de publieke omroep beperkt is tot 8%. Dit leidt tot een intensivering van de concurrentie om zendtijd tijdens deze populaire periode.

 

Advies voor adverteerders: Boek vroegtijdig

Adverteerders die willen inspelen op de televisiereclamemarkt in augustus, kunnen het beste hun campagnes ruim van tevoren inplannen. Dit biedt niet alleen een ruimere keuze aan reclameblokken maar kan ook gunstiger zijn voor de tarieven. Daarnaast is het belangrijk om goed te onderzoeken bij welke exploitant ze willen adverteren, aangezien de kosten en voorwaarden per exploitant en periode kunnen verschillen. De aanvraagperiode loopt van 24 juni t/m 2 juli 2024.

Hulp nodig bij het adverteren op televisie?

Werk je nog niet samen met een mediabureau of wil je ons mee laten kijken naar je huidige en oudere tv reclames? Wij helpen je graag met adverteren op tv.

Door onze expertise en ervaring op het gebied van effectieve televisiecampagnes zorgen we ervoor dat jouw boodschap naadloos aansluit op jouw doelgroep.

Ontvang een vrijblijvend voorstel

Ben je benieuwd wat de mogelijkheden voor jouw bedrijf zijn?  Wij maken een passend voorstel op maat.

Contact