Radiocommercials versus tv-advertenties: de voor- en nadelen

Radio, Televisie

26-12-2023

Televisie blijft het meest effectieve conversiekanaal wanneer het op de juiste manier wordt gebruikt. Dat heeft onder andere te maken met het gegeven dat tv-commercials ‘alle’ zintuigen prikkelen. Dit betekent dus ook dat tv een optimaal medium is voor het creëren en verder brengen van de gewenste merkidentiteit. Tv (en bioscoop) is het perfecte medium voor het prikkelen van de zintuigen en daarmee het voeden van emoties.

Wie op tv adverteert, is betrouwbaar en succesvol. Je kunt als merk meeliften op de autoriteit en geloofwaardigheid van het medium.

Radio voedt het auditieve aspect. Degene die de boodschap ontvangt, creëert zelf een beeld bij het ontvangen van de boodschap. Zoals dat gebeurt bij het lezen van een boek. Zelf een denkbeeldige wereld creëren, kan soms intenser of krachtiger zijn, maar het kan ook afwijken van de boodschap die je als afzender wilt overbrengen. Hierdoor heb je mogelijk minder grip op de gewenste merkidentiteit.

Een tv-campagne is over het algemeen duurder om in te zetten dan een radiocampagne. Dat geldt ook zeker voor de productie van een tv of radio spot.

Het maken van een televisiespot begint vaak bij een tarief van € 10.000.
De productiekosten voor een radiospot beginnen vanaf € 800.

Over het algemeen zijn we in staat om een radiocampagne binnen drie dagen live te krijgen. Voor een tv-campagne is er iets meer tijd nodig vanaf de productie van een spot tot en met de start van een campagne.

Tv en radio vullen elkaar prachtig aan doordat er overdag meer naar de radio wordt geluisterd en ’s avonds meer naar de televisie wordt gekeken. Het bereiken van een groot publiek kan worden gerealiseerd door zowel overdag als ’s avonds gebruik te maken van deze combinatie, mits het budget toereikend is.

Hulp nodig bij het maken van je radiocommercial?

Werk je nog niet samen met een professioneel mediabureau voor jouw reclame-uitingen? Neem vrijblijvend contact met ons op. Door onze expertise en ervaring op het gebied van effectieve reclamecampagnes zorgen we ervoor dat jouw boodschap naadloos aansluit op jouw doelgroep en optimaal rendement oplevert.

 

Wij helpen je bij de media-inkoop

Wil je graag weten welke radiozender en zendtijd het beste aansluiten bij jouw doelgroep? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op.

Dankzij onze geavanceerde planningstools en jarenlange ervaring in de mediawereld weten wij precies waar, wanneer en hoe je het beste kunt adverteren. Dit zorgt uiteindelijk voor een kostenefficiënte aanpak waardoor je het maximale uit je mediabudget haalt.

Je kan er op vertrouwen dat ons advies gebaseerd is op objectieve analyses en expertise, zodat je de beste resultaten kan behalen. Bij ons draait alles om jouw succes.

 

TV of Radiocampagne uitbreiden met offline media en online adverteren

Naast het adverteren op de radio en/of TV is het voor je bereik, merkbekendheid en vergroting van de effectiviteit van je mediacampagne aan te raden om campagnes crossmediaal in te zetten. Het crossmediaal inzetten van campagnes betekent dat je meerdere media en kanalen gebruikt om je boodschap over te brengen. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat je een campagne voert op Google, via buitenreclame en op sociale media.

Wil je meer weten over crossmediale campagnes? Neem dan contact met ons op.

Lees meer

03-04-2024

Buitenreclame: succesverhalen van bedrijven onthuld

Arrow
 

17-01-2024

Hoe meet je het rendement op investering (ROI) van buitenreclame?

Arrow