Impactvolle reclames
Hoor je ‘Goeiemoggel’ of ‘Even Apeldoorn bellen…’, dan weet je waarschijnlijk direct over welke reclame het gaat en welk bedrijf achter de boodschap zit. Het is deze bedrijven gelukt om een boodschap te brengen met een blijvende indruk. Dat is precies waar deze blog over gaat: impact maken met je reclameboodschap.
Zes best practices om succesvol reclame te maken
1. Wees creatief, gebruik humor of woordspelingen:
Centraal Beheer
Door humor te gebruiken in je reclame trek je de aandacht, zorg je dat mensen een positieve associatie met je merk leggen en blijft de boodschap beter hangen. Centraal Beheer heeft een hele reeks reclames met de slogan “Even Apeldoorn bellen…”. Het zijn korte, maar vaak hilarische verhalen. Vaak zijn de problemen waar de acteurs in de commercial tegenaan lopen natuurlijk vergezocht, maar het feit dat ze niet onmogelijk zijn maakt het herkenbaar voor mensen. Samen met de humor heb je een gouden combinatie.
2. Probeer niet in eerste instantie je product te verkopen, maar probeer de kijker te raken:
Staatsloterij
Mensen hebben nog lang nagepraat over Frekkel, het zielige hondje uit de Staatsloterij reclame. Hoe zou jij je voelen als je hondje wegloopt en je na lang zoeken weer herenigd wordt met je hondje? Een herkenbaar verhaal, waar mensen zich in kunnen inleven, blijft hangen. Mensen herinneren zich de gevoelens die een reclame heeft opgeroepen en delen dit vaak ook met andere mensen in hun omgeving of op social media. Daardoor blijft een reclame die inspeelt op emotie langer hangen. Vergeet niet dat je je eerst goed moet inleven in je doelgroep voordat je een dergelijke reclame kunt maken.
3. Val op tussen alle andere advertenties:
Hornbach
Epische muziek en filmisch gefilmd, is de film alweer begonnen of nee het is toch een reclame. Hornbach blinkt uit in dergelijke reclames. Vaak kijk je de hele reclame tot je het alom bekende ‘Yippie-yah-yah-yippie-yeah’ hoort en je realiseert dat je in feite naar een reclame van Hornbach aan het kijken was. Hornbach heeft over het algemeen atypische reclames die opvallen tussen de andere reclames. Zij doen dit door gewone situaties heel gedetailleerd te filmen en soms pas aan het eind van de reclame uit te zoomen. Door gebruik te maken van detailbeelden, voice-overs en colorgrading vallen Hornbach reclames op tussen de andere reclames. Doordat mensen zich de hele reclame afvragen waar zij naar kijken en wie de afzender is, blijft de reclameboodschap gegarandeerd hangen. Natuurlijk helpt de catchy slogan ook een klein beetje mee.
4. Sluit aan bij de doelgroep:
Ben oké
Het klinkt zo makkelijk, maar hoe sluit je nou goed aan bij je doelgroep? Hiervoor moet je eerst goed uitzoeken wie je doelgroep is. Tegenwoordig zie je verschillende reclames die de ‘gewone’ man aanspreken. Telecomprovider Ben is hier ook op ingesprongen door mensen te laten zien dat je niet altijd allemaal poespas nodig hebt om je leven leuk te maken. Een koffie is gewoon een koffie en een mobiel abonnement tegen een normale prijs is ook goed genoeg. Een dergelijke boodschap helpt zeker in een maatschappij waar de prijzen stijgen en het leven steeds duurder wordt. Je laat als bedrijf zien dat je meedenkt met de consument en je prijzen hierop aanpast. Hierdoor creëer je sympathie bij de consument, waardoor de reclame langer blijft hangen.
5. Gebruik dieren in je reclame:
KPN katten
Het komt misschien niet helemaal als verrassing, maar gebruik dieren in je reclame. Net als het eerder genoemde voorbeeld van Frekkel, is ook de KPN reclame met de dansende katten een perfect voorbeeld. Neem een catchy tune en een paar katten en mensen krijgen de reclame niet meer uit hun hoofd. Dieren hebben een aantrekkingskracht, mensen zijn nieuwsgierig naar wat dieren doen en dieren worden geassocieerd met plezier en positiviteit.
6. Leg de realiteit bloot
Ben – Ananas
In 2017 maakt Ben een comeback in Nederland. Ze doen dit met een pakkende reclame waarin ze onze telefoons vervangen voor een ananas. Ze houden het publiek hier als het ware een spiegel mee voor. Ineens is het heel gek dat we de hele dag op onze telefoon zitten. Het lijkt misschien een gekke keuze om als telecomprovider telefoongebruik op deze manier te adverteren, maar ook Ben weet dat mensen hun telefoon moeilijk aan de kant leggen. Daarbij heeft de reclame bijgedragen aan een succesvolle terugkomst van het merk Ben. Kortom, ga op zoek naar de ananas voor in jouw reclameboodschap.
Valkuilen
Het is duidelijk dat consumenten niet elke reclame een succesverhaal vinden. Dat is onder andere te zien aan de Loden Leeuw die ieder jaar uitgereikt wordt aan de meest irritante reclame van dat jaar. Bovenstaande tips kunnen je helpen om niet genomineerd te worden voor een Loden Leeuw. Er zijn ook valkuilen, zo kun je te generaliserend zijn in je reclame. Geef aandacht aan het meten van de respons op je reclame-uiting, zodat je weet of iets gewerkt heeft of niet. Je kan je commercial laten testen d.m.v. een pre-test.
Reclame als cultuur
Tot slot, is het belangrijk je te realiseren dat ook onze vorm van reclame maken en consumeren onderdeel is van de cultuur. Iconische slogans en commercials nestelen zich in ons hart en dragen bij aan onze taal en identiteit. Zo hebben mensen maandenlang ‘Goeiemoggel’ tegen elkaar gezegd en wil je die heerlijke laatste Rolo opeten? Dan is er zomaar iemand die kan zeggen: ‘Bedenk goed wat je met je laatste Rolo doet’. Kortom: Wees creatief, vertel je verhaal en maak impact.
Hulp nodig bij het maken van een doelgroepanalyse en tv commercial?
Werk je nog niet samen met een professioneel mediabureau voor jouw reclame-uitingen? Neem vrijblijvend contact met ons op. Door onze expertise en ervaring op het gebied van effectieve reclamecampagnes zorgen we ervoor dat jouw boodschap naadloos aansluit op jouw doelgroep en optimaal rendement oplevert.
Wij helpen je bij de media-inkoop
Wil je graag weten welke tv-zenders het beste aansluiten bij jouw doelgroep? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op.
Dankzij onze jarenlange ervaring in de mediawereld weten wij precies waar, wanneer en hoe je het beste kunt adverteren. Dit zorgt uiteindelijk voor een kostenefficiënte aanpak waardoor je het maximale uit je mediabudget haalt.
Je kan er op vertrouwen dat ons advies gebaseerd is op objectieve analyses en expertise, zodat je de beste resultaten kan behalen. Bij ons draait alles om jouw succes.
Tv-campagne uitbreiden met radio, offline media en online adverteren
Naast het adverteren op tv is het voor je bereik, merkbekendheid en vergroting van de effectiviteit van je mediacampagne aan te raden om campagnes crossmediaal in te zetten. Het crossmediaal inzetten van campagnes betekent dat je meerdere media kanalen inzet om je boodschap over te brengen. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat je een mediacampagne voert op televisie, radio en sociale media. Wil je meer weten over crossmediale campagnes? Neem dan contact met ons op.