De FM-frequentieveiling in het Nederlandse Radiolandschap

Radio

24-10-2023

In 2003 heeft de overheid voor het laatst de vergunningen voor de landelijk commerciële radiostations uitgegeven. Deze vergunningen zijn voor de zittende radiostations tijdelijk verlengd in zowel 2011 als in 2021. Echter, de meest recente verlenging heeft vragen opgeroepen en uitspraken van de rechtbank hebben ervoor gezorgd dat in 2023 (20 jaar later) een nieuwe veiling plaatsgevonden heeft. Kink FM heeft, ondanks dat zij al langer een plek op de landelijke FM verdeling wilden bemachtigen en hiervoor ook een rechtszaak aangespannen hebben, achter het net gevist. Bij het bereiken van hun biedingplafond zijn zij uit de veiling gestapt. Desondanks zijn ze toch ook blij, dat de veiling geweest is, aangezien ze nu enigszins kans hebben kunnen maken. KinkFM gaat toch verder met radio.

Op 4 juli 2023 is er een nieuwe veiling van start gegaan, waarbij de overheid (Ministerie van Economische Zaken en Klimaat – minister Micky Adriaansens) 9 landelijke pakketten (FM-vergunning en DAB-vergunning) beschikbaar gesteld heeft. De veiling is op 7 juli 2023 gesloten en heeft de staatskas 152,8 miljoen euro opgeleverd. Het doel van de veiling is dat er voldoende gevarieerd radio-aanbod is voor iedereen in Nederland. Minister Adriaansens geeft aan dat de veiling nodig was, aangezien de markt op slot zat sinds de verdeling in 2003 en dat de manier van luisteren naar muziek, entertainment en/of nieuws veranderd is door de opkomst van digitale radio, streamingdiensten, podcasts en social media. De huidige veiling heeft ervoor gezorgd dat, volgens de Minister, de radiomarkt weer toekomstbestendig en concurrerend is. Daarnaast hebben vergunningen van partijen kunnen wisselen en is er ook ruimte voor een nieuwkomer binnen de radiomarkt.

Er waren een aantal restricties ten aanzien van de veiling, namelijk het totaal aantal pakketten, dat een partij mocht bezitten (maximaal 3) en 2 kavels zijn geclausuleerd. De vergunningen zullen lopen vanaf 1 september t/m 2035; een looptijd van 12 jaar, waarbij er een koppeling is tussen analoge (FM) en digitale (DAB+) radio. Vanuit de overheid is aangegeven dat het uitfaseren van de analoge radio (FM) pas na 2035 zal gaan plaatsvinden. Hierdoor hebben de partijen die nu geïnvesteerd hebben in de pakketten zekerheid.

Van de 9 landelijke pakketten, ook wel kavels genoemd, zijn er twee geclausuleerde kavels. Dit houdt in dat voor deze twee kavels specifieke restricties gelden. Voor het ene kavel geldt, dat het om een commerciële nieuwszender zou gaan en op de andere kavel dient voornamelijk het Nederlandstalige aanbod gedraaid te worden. De overige pakketten zijn ongeclausuleerd, waarbij er geen restricties gelden. Hier kan men zelf bepalen wat er gedraaid zal worden of hoe de kavel in te delen.

 Veel van reeds zittende partijen hebben hun frequenties behouden, waaronder Talpa Radio, DPG Media, BNR en Mediahuis. Nieuwkomer op de markt is Financial News Radio. Financial News Radio wil zich gaan richten op een jonger publiek.

 

Vanaf 1 september 2023 ziet het radiolandschap er als volgt uit:

 

Exploitant Frequentie Zender per 1/9/2023 Was zender
t/m 31/8/2023
Talpa Radio 101FM / DAB+ Sky Radio Sky Radio
o.a. 103.0/103.2FM / DAB+ Radio 10 Radio Veronica
102FM / DAB+ Radio 538 Radio 538
DPG Media 100.4 FM/100.7FM / DAB+ Qmusic Qmusic
  o.a. 103.8/104.1 FM en DAB+ Joe Radio 10
Mediahuis o.a. 91,1/95.2 FM en DAB+ Radio Veronica SLAM!
  o.a. 104.4/104.6 FM en DAB+ 100%NL 100%NL
FD Mediagroep o.a. 91.3/100.1 FM en DAB+ BNR BNR
Financial News Radio o.a. 90.5/90.7 FM en DAB+ Financial News Radio Sublime

 

SLAM! en Sublime hebben hun landelijke frequenties verloren, echter SLAM! blijft in de Randstad te horen op de regionale FM-band waar voorheen Joe (DPG-zender) op te horen was. Joe is al in de Nederlandse ether te horen sinds begin van dit jaar op het regionale FM-pakket. Daarvoor waren ze al vanaf het voorjaar van 2022 online en via DAB+ met een jaren 70 & 80 format qua muziek.

Joe van DPG Media zendt vanaf 1 september uit op de oude frequentie van Radio 10.

 

De FM-frequenties van SLAM! per 1 september zijn als volgt:

  • Alkmaar                   95.4 FM
  • Almere                    95.9 FM
  • Alphen aan de Rijn   95.9 FM
  • Groot Amsterdam    95.7 FM
  • Gouda                     95.9 FM
  • Haaglanden              95.6 FM
  •  Hilversum/Gooi        95.9 FM
  • Utrecht                    103.4 FM

Hulp nodig bij het maken van je radiocommercial?

Werk je nog niet samen met een professioneel mediabureau voor jouw reclame-uitingen? Neem vrijblijvend contact met ons op. Door onze expertise en ervaring op het gebied van effectieve reclamecampagnes zorgen we ervoor dat jouw boodschap naadloos aansluit op jouw doelgroep en optimaal rendement oplevert.

 

Wij helpen je bij de media-inkoop

Wil je graag weten welke radiozender en zendtijd het beste aansluiten bij jouw doelgroep? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op.

Dankzij onze jarenlange ervaring in de mediawereld weten wij precies waar, wanneer en hoe je het beste kunt adverteren. Dit zorgt uiteindelijk voor een kostenefficiënte aanpak waardoor je het maximale uit je mediabudget haalt.

Je kan er op vertrouwen dat ons advies gebaseerd is op objectieve analyses en expertise, zodat je de beste resultaten kan behalen. Bij ons draait alles om jouw succes.

 

Radiocampagne uitbreiden met tv, offline media en online adverteren

Naast het adverteren op de radio is het voor je bereik, merkbekendheid en vergroting van de effectiviteit van je mediacampagne aan te raden om campagnes crossmediaal in te zetten. Het crossmediaal inzetten van campagnes betekent dat je meerdere media en kanalen gebruikt om je boodschap over te brengen. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat je een campagne voert op televisie, in de krant en op sociale media.

Wil je meer weten over crossmediale campagnes? Neem dan contact met ons op.

Lees meer

10-01-2024

Bedrijven delen succesverhalen achter radioreclame

Arrow
 

26-12-2023

Radiocommercials versus tv-advertenties: de voor- en nadelen

Arrow