Hoe bereik je met je radiocommercial mensen die thuis, op kantoor zijn of onderweg zijn en naar de radio luisteren? Hoe maak je een commercial die de aandacht trekt?
• Begin met het maken van een briefing waarin je o.a. het doel en de doelgroep bepaalt. Brainstorm van tevoren, wat wil je overbrengen aan de doelgroep.• Hou het simpel, wees duidelijk en consistent.
• Gebruik niet meerdere boodschappen in één commercial, maar focus je op één boodschap.
• Verplaats je in de luisteraar, wat wil je dat hij denkt, voelt, weet na het horen van de commercial. Wat voeg je toe aan het leven van de luisteraar en kan de luisteraar zich identificeren met de commercial? Omschrijf het probleem voor de luisteraar en biedt de oplossing aan. Kort gezegd, stem de boodschap af op je publiek.
• Gebruik de juiste tone of voice. Spreek de doelgroep op eenzelfde wijze aan, zodat ze weten met wie ze spreken. Let er ook op dat de tone of voice van de commercial aansluit op je merkimago.
• Maak gebruik van een sound logo, hierdoor creëer je herkenbaarheid en wordt de herkenning van de radiocommercial steeds sterker in het brein van de luisteraar.
• Zorg voor een goede call to action, waarbij men een website/winkel bezoekt, dienst afneemt, product koopt, downloaden van een e-book, het maken van een afspraak etc. Maak het de luisteraar zo simpel mogelijk om tot actie te komen naar aanleiding van de commercial. Mensen zijn geneigd om een duidelijke instructie op te volgen. Het is daarom belangrijk dat jouw CTA kort en duidelijk is. Een scherpe en specifieke CTA levert daarnaast ook meer websitebezoek op. Uit onderzoek van Qmusic en Mediabrands Marketing Sciences blijkt dat het websitebezoek na het uitzenden van een radiocommercial met een sterke CTA (“Nu met … gratis. Ga snel naar website.nl”) maar liefst 15% extra websessies oplevert. Hou hem echter wel kort en bondig, dus roep niet al je NAW-gegevens, maar bijvoorbeeld alleen je website.
• Maak gebruik van de kracht van herhaling en herhaal je merk of bedrijfsnaam. Doe dit in de commercial zelf of maak gebruik van een tag on/reminder, die later in het reclameblok voorbijkomt.
• Pretest de radiocommercial of test de boodschap vooraf om te ontdekken wat het beste werkt. Zo kom je erachter wat je potentiële luisteraar van de advertentie vindt. Op basis van verschillende scripts, intro’s, call to actions, kun je zien wat rendeert het beste. Hierdoor krijg je inzicht in welke commercial het meest geschikt is om te gebruiken.
Stichting Audify is de marketingorganisatie van alle makers en gebruikers van audio. Ze helpen om audio te laten werken o merken te versterken. Op de Dag van de Audio op 12 oktober 2023 hebben zij prijzen uitgereikt voor de beste audioreclame op basis van de publieksjury en de vakjury.
De winnaar van de publieksprijs is de Bandencheckcampagne van De Rijksoverheid. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat won met 28% van de stemmen met de commercials waarbij de boodschap is om in een rap tempo je banden op tijd te laten checken.
De vakjury heeft een andere winnaar verkozen namelijk De VakantieDiscounter. Met de campagne “Kijk, dat zijn VakantieDiscounters” die 3 radiocommercials omvatte, hebben zij volgens de vakjury een consistent opgebouwde campagne met een herkenbare tune die gebaseerd is op merkherkenning.
Via onderstaande link zijn de zes genomineerde radiocommercials en de winnaars te beluisteren:
Winnaars radioreclame
Hulp nodig bij het maken van je radiocommercial?
Werk je nog niet samen met een professioneel mediabureau voor jouw reclame-uitingen? Neem vrijblijvend contact met ons op. Door onze expertise en ervaring op het gebied van effectieve reclamecampagnes zorgen we ervoor dat jouw boodschap naadloos aansluit op jouw doelgroep en optimaal rendement oplevert.
We kunnen je onder andere helpen met het maken van een radiocommercial voor radiozenders als:
Wij helpen je bij de media-inkoop
Wil je graag weten welke radiozender en zendtijd het beste aansluiten bij jouw doelgroep? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op.
Dankzij onze geavanceerde planningstools en jarenlange ervaring in de mediawereld weten wij precies waar, wanneer en hoe je het beste kunt adverteren. Dit zorgt uiteindelijk voor een kostenefficiënte aanpak waardoor je het maximale uit je mediabudget haalt.
Je kan er op vertrouwen dat ons advies gebaseerd is op objectieve analyses en expertise, zodat je de beste resultaten kan behalen. Bij ons draait alles om jouw succes.
Radiocampagne uitbreiden met tv, offline media en online adverteren
Naast het adverteren op de radio is het voor je bereik, merkbekendheid en vergroting van de effectiviteit van je mediacampagne aan te raden om campagnes crossmediaal in te zetten. Het crossmediaal inzetten van campagnes betekent dat je meerdere media en kanalen gebruikt om je boodschap over te brengen. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat je een campagne voert op Google, via buitenreclame en op sociale media.
Wil je meer weten over crossmediale campagnes? Neem dan contact met ons op.