Adverteren op televisie

  • De kosten
  • De voordelen
  • De mogelijkheden

Adverteren op TV is nog steeds een van de populairste en effectiefste manieren om een product of dienst onder de aandacht te brengen bij jouw doelgroep. Maar wat zijn nou eigenlijk de voordelen van het adverteren op televisie ten opzichte van andere media, zoals bijvoorbeeld social media of radio. En als het adverteren op televisie interessant voor je is, wat zijn dan de mogelijkheden en de kosten? Op deze pagina gaan we hier dieper op in.

Kosten adverteren TV reclame

Veel mensen denken dat adverteren op TV duur is, maar is dit wel zo? De kosten van adverteren op TV kunnen variëren, afhankelijk van verschillende factoren. Zo zijn de kosten onder meer afhankelijk van de zender waarop je wil adverteren, het tijdstip van uitzending, de duur van de advertentie en de kwaliteit van de advertentie zelf. Over het algemeen geldt dat populaire zenders en tijdstippen duurder zijn dan minder populaire zenders en tijdstippen.

Het is op bepaalde zenders al mogelijk om een spot uit te zenden van 30 seconden vanaf € 260. Echter is het wel zo dat als je dezelfde TV commercial op één van de grote TV zenders (RTL4 en SBS6) rond 20:00 uur ‘s avonds wil uitzenden je vele malen meer kwijt bent.

Om een idee te krijgen van de kosten van adverteren op televisie, hebben we hieronder een overzicht van de indicatieve kosten voor je op een rij gezet.

TV spots per avond Bereik Kosten
Kleine TV zender 6x tussen
18:00 – 00:00
250.000
– 750.000
ca.
€5000
Grote TV zender 4x tussen
18:00 – 00:00
2.000.000
– 5.000.000
ca.
€40.000

De kosten voor adverteren worden bepaald door de televisie marktindex. Deze indexen staan niet vast, want het wordt altijd bepaald op vraag en aanbod. Tijdens grote sportevenementen als  de Super Bowl, de Olympische Spelen en het WK zijn de prijzen vaak hoger dan wanneer er in de zomer geen bijzondere (sport)evenementen zijn.

Meer weten over deze index? Bekijk dan de huidige en eerdere TV indexen.

 

Indicatieve prijzen voor het adverteren op televisie in 2024

 

Televisie Overdag Avond Overdag Avond
RTL4 € 400 € 10.000 Camping Tijd Make Up Your Mind
RTL5 € 500 € 1.000 Politie op je Hielen Deurwaarders UK
RTL7 € 150 € 1.500 Pawn Stars Film: Deepwater Horizon
RTL8 € 250 € 450 NCIS Los Angeles CSI
RTLZ € 150 € 350 RTL Z Market Update Stanley Tucci searching for Italy
SBS6 € 450 € 6.000 De Bondgenoten Familie Gilis: Massa is Kassa
Veronica € 450 € 1.500 Serie Film: Killer Elite
Disney XD € 250      
NET5 € 450 € 1.500   Film: Courage under Fire

 

Wat kost de productie van een TV reclame?

De productiekosten van een TV reclame kunnen sterk variëren. Een commercial met een bekende actrice op een exotische locatie kan al snel €100.000 kosten, terwijl een eenvoudige maar effectieve animatie van 5 tot 10 seconden al voor €2.500 geproduceerd kan worden. De kosten hangen af van uw merk, doelstellingen en budget. Let wel, de best verkopende reclames zijn niet altijd de meest artistieke, maar juist de meest effectieve.

Voordelen adverteren Televisie reclame

Adverteren op TV biedt tal van voordelen voor bedrijven en merken die hun doelgroep willen bereiken en hun naamsbekendheid willen vergroten. Dit zijn de 5 grootste voordelen:

 1. TV is een van de meest populaire en impactvolle media

Ten eerste is televisie nog steeds een van de meest populaire en impactvolle media, waar miljoenen mensen dagelijks gebruik van maken. Door te adverteren op TV kan je dus een groot publiek bereiken.

 2. Je boodschap op TV in beeld en geluid overbrengen

Daarnaast kan je je boodschap op TV in beeld en geluid overbrengen. Zo kan je je doelgroep op emotioneel niveau aanspreken. Dit zorgt ervoor dat jouw boodschap beter overkomt en betrokkenheid creëert.

3. Je doelgroep op verschillende momenten en via verschillende kanalen bereiken

Bovendien biedt adverteren op TV de mogelijkheid om jouw doelgroep op verschillende momenten en via verschillende kanalen te bereiken. Hierdoor kan je jouw doelgroep op een effectieve manier bereiken, ongeacht hun interesses of levensstijl.

4. Naamsbekendheid vergroten en on top-of-mind blijven

Ook biedt TV reclame de mogelijkheid om je merk te versterken en je naamsbekendheid te vergroten. Door regelmatig op TV te adverteren, zorg je ervoor dat jouw merk of bedrijf on top-of-mind blijft bij jouw doelgroep.

5. De doelgroep gaat jouw merk of bedrijf als autoriteit zien

Daarnaast zorg je ervoor dat de doelgroep je merk of bedrijf als autoriteit gaat zien. Doordat je zichtbaar bent op de landelijke televisie tussen andere grote merken zorg je ervoor dat de doelgroep je snel vertrouwd.

Welke mogelijkheden zijn er om te adverteren?

Er zijn verschillende manieren om te adverteren op TV. De meest voorkomende zijn Spot, Non-spot advertising en TV Billboarding.

Wat is TV spot advertising?

TV spot advertising is een tv-commercial die uitgezonden wordt in een reclameblok op televisie. korte televisiereclames die meestal tussen de programma’s door worden uitgezonden. Meestal duren deze TV commercials tussen de 15 en 30 seconden. TV spot advertising wordt vaak gebruikt om een product, dienst of merk te promoten bij een groot publiek, via beeld én geluid.

Wat is TV billboarding?

TV Billboarding is programmasponsoring. Met een korte sponsorvermelding van 5 seconden. Billboarding is het promoten van een merk aan het begin of het einde van een televisieprogramma, buiten de reguliere reclameblokken. Vaak kan je dit herkennen aan: “Dit programma wordt mede mogelijk gemaakt door: [merknaam]”.

Deze manier van adverteren is heel effectief, omdat je je merk aan een specifieke doelgroep kan tonen. Als je bijvoorbeeld als keukenleverancier wil adverteren op TV, dan is het aan te raden om billboarding in te zetten bij TV programma’s zoals Kijken Zonder Kopen en Eigen Huis & Tuin. Je bereikt dan precies de juiste doelgroep.

Wat is non-spot advertising?

Het onderscheid tussen reclame middels TV commercials en reclame buiten reclameblokken wordt ook wel aangeduid met spot versus non-spot. Non-spot advertising zijn alle vormen van adverteren die niet in de vorm van traditionele reclames of tv-spots plaatsvinden. Voorbeelden van non-spot advertising zijn productplaatsing, sponsoring en infomercials. Billboarding is ook een vorm van non-spot advertising.

Non-spot advertising is vaak heel effectief, omdat het veel minder als een reclame overkomt. Het wordt daarom minder snel weggezapt door de kijkers. Daarnaast zorgt het voor veel vertrouwen als jouw merk gebruikt wordt in een TV programma of als je een TV programma sponsort.

Op welke TV zenders kan je adverteren?

In principe kan je op elke TV-zender adverteren. Afhankelijk van je doelgroep bepalen wij samen met jou welke TV-zender, tijd en eventueel TV-programma het beste bij jouw merk, product of dienst past. Doordat wij al jaren goed contact onderhouden met diverse TV-zenders, kunnen wij je helpen bij het inkopen op de volgende TV zenders:

  • NPO 1
  • NPO 2
  • NPO 3
  • RTL 4
  • RTL 5
  • SBS6
  • NET 5
  • Veronica
  • RTL 7
  • RTL 8
  • SBS9
  • FOX
  • TLC
  • National Geographic Channel
  • Discovery Channel
  • Comedy Central
  • Nickelodeon
  • Disney XD
  • MTV
  • Ziggo Sport
  • Eurosport
  • CNN
  • BBC World News
  • Euronews
  • History Channel

Houd er rekening mee dat sommige zenders alleen beschikbaar zijn bij specifieke tv-aanbieders en/of abonnementen. Daarnaast zijn er ook nog tal van themakanalen beschikbaar, zoals NPO Politiek, 24Kitchen en Spike.

Is er een tv zender waar je graag op zou willen adverteren die hier niet bij staat? Neem dan contact met ons. De kans is groot dat we je hierbij kunnen helpen.

 

Hulp nodig bij het maken van je TV commercial?

Werk je nog niet samen met een professioneel reclamebureau voor jouw reclame-uitingen? Neem vrijblijvend contact met ons op. Door onze expertise en ervaring op het gebied van effectieve reclamecampagnes zorgen we ervoor dat jouw boodschap naadloos aansluit op jouw doelgroep en optimaal rendement oplevert.

 

 TV campagne uitbreiden met radio, offline media en online adverteren

Naast het adverteren op tv is het voor je bereik, merkbekendheid en vergroting van de effectiviteit van je mediacampagne aan te raden om campagnes crossmediaal in te zetten. Het crossmediaal inzetten van campagnes betekent dat je meerdere media en kanalen gebruikt om je boodschap over te brengen. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat je een campagne voert op televisie, in offline media en op sociale media.

 

Wij helpen je bij de media-inkoop

Wil je graag weten welke tv-zender en zendtijd het beste aansluiten bij jouw doelgroep? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op.  Dankzij onze jarenlange ervaring in de mediawereld weten wij precies waar, wanneer en hoe je het beste kunt adverteren. Dit zorgt uiteindelijk voor een kostenefficiënte aanpak waardoor je het maximale uit je mediabudget haalt.

Je kan er op vertrouwen dat ons advies gebaseerd is op objectieve analyses en expertise, zodat je de beste resultaten kan behalen. Bij ons draait alles om jouw succes.

Ontvang een vrijblijvend voorstel

Ben je benieuwd wat de mogelijkheden voor jouw bedrijf zijn?  Wij maken een passend voorstel op maat.

Contact

Lees meer

15-05-2023

Bushokjes reclame

Arrow
 

11-09-2024

Radio reclame kosten

Arrow