Van veerponten tot trams
Tramreclame is een bekend reclamemiddel in het openbaar vervoer. Het wordt vaak gecombineerd met reclame op bussen, veerponten of bij bushaltes. Met tramreclame kun je als adverteerder op een originele manier een groot publiek bereiken. De trams zijn te huur voor campagnes van twee tot vier weken en rijden bijna dagelijks op een andere route. Daarom is er een dekking in de hele stad en zie je deze opvallende reclames vaak door drukke winkelgebieden rijden.
Als je wilt adverteren in het openbaar vervoer, waar moet je dan rekening mee houden? Op deze pagina geven we meer informatie over de voordelen, mogelijkheden en kosten.
Kosten adverteren openbaar vervoer
De kosten voor adverteren in het openbaar vervoer verschillen per vervoersmaatschappij en zijn afhankelijk van verschillende factoren, zoals de grootte en locatie van de advertentie en de duur van de campagne. Om je een idee te geven van de kosten, hebben we een overzicht gemaakt van de gemiddelde prijzen per vervoersmaatschappij en advertentieformaat.
Bruto tarieven voor 4 weken adverteren:
Vervoersmaatschappij | Advertentieformaat | Kosten (4 weken) |
---|---|---|
HTM (Den Haag) | Tramreclame – Tweezijdig onder de ramen | €6.075 |
HTM (Den Haag) | Busreclame – Achterklep (10 bussen) | €4.375 |
GVB (Amsterdam) | Tramreclame – Total View Tram | €17.500* |
GVB (Amsterdam) | Veerpont – Total View pont | €24.000* (minimaal 8 weken) |
RET (Rotterdam) | Tramreclame – Total View Tram | €12.000* |
RET (Rotterdam) | Busreclame – Achterklep (10 bussen) | €10.000* |
RET (Rotterdam) | Buzz A3 frames in de Bus & Metro (600 frames) | €3.000 (minimaal 8 weken) |
*De bedragen zijn exclusief de productiekosten voor de bestickering.
Bovenstaande tarieven zijn bruto afgeronde bedragen en exclusief BTW. Hier kunnen geen rechten aan worden ontleend.
Het is belangrijk om te beseffen dat deze kosten slechts een indicatie zijn en kunnen verschillen per campagne. Wij onderhandelen altijd over de mediatarieven en/of te kiezen voor een langere campagneperiode om zo meer korting of voordeel te behalen voor onze klanten.
Naast de mediatarieven die hierboven staan, is het ook belangrijk dat je rekening houdt met het laten maken van de advertentiematerialen. Je moet hierbij denken aan een vormgever die een advertentie maakt die naadloos aansluit op jouw boodschap. Het laten maken van de stickers, het aanbrengen en verwijderen van de bestickering. Wij nemen het gehele proces uit handen.
Wil je weten welk openbaar vervoer het beste aansluit bij jouw doelgroep? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Door onze jarenlange ervaring weten we als geen ander om het maximale uit jouw reclamebudget te halen.
Voordelen adverteren vervoersreclame:
- Bereik: Vervoersreclame heeft een breed bereik omdat voertuigen op verschillende plaatsen komen. Advertenties op voertuigen kunnen worden gezien door mensen in drukke stadscentra, buitenwijken en landelijke gebieden.
- Frequentie: Omdat voertuigen regelmatig dezelfde routes afleggen, krijgen mensen vaak herhaalde blootstelling aan dezelfde advertentie. Dit kan helpen om het merk in het geheugen van de consument te versterken.
- Hoge zichtbaarheid: Advertenties in het openbaar vervoer hebben een hoge zichtbaarheid. Mensen staan vaak te wachten op hun vervoer en hebben daardoor tijd om de omgeving te bekijken. Dit biedt jouw advertentie de kans om op te vallen en te worden opgemerkt.
- Unieke en creatieve mogelijkheden: Vervoersreclame biedt de mogelijkheid om creatieve en opvallende advertenties te maken, die erg opvallen in het straatbeeld.
- Lokale en nationale exposure: Adverteren in het openbaar vervoer biedt niet alleen lokale, maar ook nationale exposure. Reizigers kunnen namelijk vanuit verschillende delen van het land gebruikmaken van het openbaar vervoer en jouw advertentie zien.
- Goedkope manier van adverteren: Adverteren in het openbaar vervoer kan relatief goedkoop zijn in vergelijking met andere vormen van adverteren. Dit maakt het ook aantrekkelijk voor kleinere bedrijven met een beperkt marketingbudget.
Op wat voor manieren kan je adverteren in het openbaar vervoer?
- Digitale schermen op metrostations in Amsterdam en Rotterdam
- Busreclame
- Bushokjes reclame
- Tramreclame
- Trein reclame
- Metro reclame
- Abri’s op perrons
- NS en Metro
- Abri reclame
Bij welke vervoersbedrijven kan je adverteren?
- GVB
- RET
- HTM
- NS
- Arriva
- Allgobus
- Connexxion
- HTM
- Qbuzz
- Arriva
- Keolis Nederland
- EBS
Wij helpen je bij de inkoop
Wil je graag weten wat het beste aansluit bij jouw doelgroep? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op.
Dankzij onze jarenlange ervaring in de mediawereld weten wij precies waar, wanneer en hoe je het beste kunt adverteren via OV media. Dit zorgt uiteindelijk voor een kostenefficiënte aanpak waardoor je het maximale uit je mediabudget haalt.
Je kan er op vertrouwen dat ons advies gebaseerd is op objectieve analyses en expertise, zodat je de beste resultaten kan behalen. Bij ons draait alles om jouw succes.
Hulp nodig bij de vormgeving van je advertentie?
Werk je nog niet samen met een professioneel reclamebureau voor jouw reclame-uitingen? Neem vrijblijvend contact met ons op. Door onze jarenlange ervaring en groot netwerk vinden wij voor u de juiste creatieve partner. Wij zorgen ervoor dat de boodschap van de advertentie voor het openbaar vervoer naadloos aansluit op jouw doelgroep. Wij hebben ruime ervaring in het ontwerpen en uitvoeren van advertenties in het openbaar vervoer voor onder andere NS, GVB, RET etc.